سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساخت استخر و هزینه های ساخت انواع استخر

ساخت استخر، مراحل کامل اجرای استخر

مراحل اجرای استخر در فضای باز دارای 3 مرحله است که به این مراحل و نکات اجرایی ساخت استخر به طور کامل در این محتوا بیان شده است.


ساخت استخر به دلیل حساسیت در ایزولاسیون و آب بندی بدنه، به دقت زیاد نیاز دارد. لذا اجرای هر مرحله از ساخت استخر مستلزم زمان لازم و دقت در انتخاب متریال درجه یک می باشد که در این متن مراحل اجرابا توجه به جزئیات بصورت کامل لحاظ شده است.

اجرای استخر فضای باز

مرحله اول: کنده کاری و بلوک چینی

ابتدا ابعاد مورد نظر را با توجه به نقشه طراحی شده روی زمین خط کشی کرده و حدوداً 70 سانتی متر دور محیط خط کشی را نیز در نظر می گیریم و سپس خاکبرداری و کنده کاری را شروع می نماییم. این کنده کاری تا عمق مورد نظر در قسمت های مختلف کنده می شود. باید مدنظر داشت کف تمام شده بعد از اجرای بتن کف و نیز کاشی کاری آن تا سطح زمین، عمق مورد نظر را ایجاد نماید. بعد از کنده کاری آرماتوربندی کف را با میلگرد نمره 14 انجام داده و سپس بتن ریزی با عیار 350 را اجراء می کنیم. ضخامن بتن 20 الی 25 سانتیمتر است.

نحوه ساخت استخر با بلوک سیمان یکی از آسانترین روش های ساخت استخر است. این روش ساخت استخر، اقتصادی ترین حالت ممکن برای ساخت استخر ویلایی و با حجم آب کم می باشد.

در این روش پس از زیرسازی و بتن ریزی کف، دیواره های بلوکی روی کف ساخته می شود. بدین صورت که پس از تراز نمودن سطح کف استخر و شیب بندی آن می توان نسبت به چیدن بلوک ها اقدام نمود. توجه نمایید که برای پرکردن بلوک ها از ملات روان تری استفاده نمایید تا کلیه حفره های بلوک گرفته شود. استفاده از سنگ بدون جذب رطوبت نیز برای پرکردن بلوک پیشنهاد می گردد. با توجه به عدم استفاده از آرماتور در دیواره های استخر باید توجه نمود که کلیه درزهای بلوک با دقت چیده شوند. پس از مرحله بلوک چینی می توان با استفاده از رزین عایق بندی استخر که با ملات سیمانی مخلوط می شود عملیات سیمان کاری را انجام داد. استفاده از رزین آب بندی استخر علاوه بر استحکام فوق العاده سیمان و چسبندگی بهتر با بلوک میتواند در یک مرحله عملیات آب بندی استخر را نیز انجام دهد. روش آببندی استخر توسط مواد عایق بندی در تمامی مراحل پس از بلوک چینی توصیه میگردد.

در روش دیگر آب بندی استخر، می توان بعد از اجرای بلوکها، سیمانی با ضخامت 5 سانتیمتر بر روی بلوکها اجرا نمود و سپس از مواد آب بندی ترکیبی جدید که استفاده از رزین و الیاف توسط قلمو به ضخامت 5 میلیمتر است تمام حفره های سیمان را صاف نمود و سطح استخر را صیقل داد که این کار علاوه بر آب بندی استخر باعث صاف شدن سطح استخر میگردد.


استفاده از آرماتوربندی دیواره به جای بلوک چینی

برای ساخت دیواره استخر بعد از خشک شدن بتن کف، قالب بندی را برای دور تا دور استخر اجرا نموده به صورتی که آرماتور هایی که در کف اجرا شده و خم خوردهاند در وسط قالب قرار گیرد. سپس بتن ریزی را اجرا کرده و ویبره را هم در داخل قالب ها اجرا میکنیم که سطحی صاف را داشته باشیم. زمان اجرای آب بندی و کاشی کاری بعد از خشک شدن و باز کردن قالبها میباشد. توجه داشته باشید هنگام قالب بندی و بتن ریزی حتما لولههای تاسیساتی جهت تصفیه آب، پمپ ها و نیز کابلهای برق جهت نورپردازی داخل استخر را باید عبور دهید که بعد از بتن ریزی، مجدد دیوار را سوراخ نکنید.


مرحله دوم: آب بندی و اجرای کاشی کاری

آب بندی هم میتواند توسط مواد آب بند بتن و چسب بتن باشد و هم میتواند ورق های عایق مثل ژئوکامپوزیت، ژئوتکستایل و ... باشد.اهمیت آب بندی بدان جهت است که اگر قسمتی از استخر آب دهد باید آن قسمت را مجدد آب بندی نمود و این موضوع هزینه بالاتری را در بر خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکل، بعد از آب بندی تست آب باید گرفته شود، بدین صورت که استخر را یکبار کامل آب می کنیم و بعد از 5 روز سطح آب را اندازه گیری مینماییم. چنانچه سطح آب پایین نرفته باشد و دیواره های استخر از بیرون مرطوب نشده باشند مشخص می شود که آب بندی موفقیت آمیز بوده است.

بعد از اجرای آب بندی نوبت به کاشی کاری می رسد. کاشی کاری بر اساس طراحی و رنگ بندی مورد نظر انجام می گیرد. قبل از کاشی کاری مدنظر خواهیم داشت اگر برای سر ریز آب از اسکیمر استفاده میکنیم کاشی کاری را تا لبه استخر انجام میدهیم اما اگر طرح سر ریز بصورت گریل باشد لبه های استخر گریل کار میشود و نمیتوان آن را کاشی کاری نمود.


مرحله سوم: آب کردن استخر و روشن کردن تاسیسات

در کنار استخر، موتورخانه ای کوچک باید ساخته شود تا تاسیسات مربوط به تصفیه آب، دمای مورد نظر آب، تزریق کلر، نورپردازی و ... در آن تعبیه و اجرا شود. معمولا سطح کف موتورخانه 70 سانتی الی 1 متر پایینتر از سطح کف استخر اجرا می شود.

 

هزینه ساخت استخر

هزینه ساخت استخر ارزان

خیلی مواقع افراد با ما تماس می گیرند و درباره هزینه های ساخت استخر سوال می کنند. برخی در باره جزییات ساخت استخر هم اطلاعاتی ندارند و یا طی صحبت با افراد غیر کارشناس اطلاعات غلطی در باره ساخت استخر بدست آورده اند. در واقع این سوال در ابتدا مثل این است که قصد خرید خودرو داشته باشیم و از یک کارشناس خودرو بپرسیم هزینه خرید خودرو چقدر است!!!! من در جواب این افراد عنوان خواهم کرد ابتدا شما بگویید چه میزان هزینه برای ساخت اسنخر خانگی خود در نظر گرفته اید یا چه انتظاراتی از استخر خانگی دارید. زیرا هزینه ساخت استخر خانگی شما را رویاهای شما و نیازهای شما تعیین می نماید.  این مهم است که شما بدانید صرفا یک حوض برای آبتنی می خواهید یا استخری مجهز به بهترین سیستم تصفیه و گندزدایی و با ظاهری لاکچری و دلفریب که ویلا یا منزل شما را به ساختمانی رویایی تبدیل نماید.

    در ابتدا باید گفت برآورد هزینه ساخت استخر خانگی و یا هر نوع استخر ورزشی ، استخر باغ ویلا ، استخر کشاورزی در ابتدای امر نیاز به تعیین ابعاد دقیق و طرح کاسه استخر دارد. استخر مورد نظر شما دارای طرح هندسی خاصی است یا مستطیل شکل خواهد بود؟ بدون ابعاد و اندازه استخر و موقعیت مکانی آن نمیتوان قیمتی را برای ساخت استخر خانگی تعیین نمود.
    گام بعدی انتخاب سیستم تصفیه مناسب است. اینکه از روش برگشت آب توسط اسکیمر استفاده شود و یا سرریز؟ اینکه گندزدایی به صورت دستی انجام شود و یا از دستگاه های اتوماتیک تزریق مواد گندزدا؟ اینکه از تجهیزات تصفیه تکمیلی مثل UV استفاده شود یا خیر؟ اینکه از تجهیزات اروگایی استفاده شود یا تجهیزات چینی؟ پس از مشاوره با کارشناسان ما و با توجه به تجهیزات موجود در بازار براورد مالی این بخش انجام میگردد.
    در نظر گرفتن سیستم گرمایش استخر نیز مسئله مهمی است. اینکه استخر شما روباز است یا سرپوشیده؟ آیا ساختمان شما مجهز به موتورخانه مناسب جهت تامین توان حرارتی گرمایش استخر می باشد یا خیر؟
    روش ساخت سازه استخر که بخش مهمی ازز هزینه را در پی خواهد داشت. اصولا سازه استخر می بایست با بتن مسلح و با دو شبکه آرماتور ساخته شود. برخی ها بخاطر کاهش هزینه استخرها با آجر و بلوک می سازند که به هیچ عنوان مورد تایید نیست و معمولا خیلی زود از آب بندی خارج شده و شاهد ایجاد ترک هایی در بدنه آنها خواهیم بود.
    طرح مورد نظر شما برای سرامیک کاری استخر هم از قسمت های مهم هزینه های ساخت استخر است. اغلب استخرها با نصب سرامیک تکمیل می شوند ولی برخی ها سطح استخر را سیمانی رها کره و برای زیبایی آن از رنگ های مخصوص بهره می گیرند.
    تصمیم به ساخت سونا و یا جکوزی در کنار استخر دارید یا خیر؟

به طور کلی هزینه های ساخت استخر را می توان به بخشهای زیر تقسیم بندیی کرد :

  •     مواد و مصالح و تجهیزات
  •     آرماتور
  •     بتن
  •     سرامیک
  •     لوله و اتصالات
  •     تجهیزات تصفیه استخر
  •     تجهیزات موتورخانه گرمایشی
  •     لوازم تابلو برق و روشنایی استخر
  •     چسب آب بندی
  •     سیمان
  •     پودر سنگ
  •     ماسه

    اجرت ها

  •     اجرت اجرای تاسیسات مکانیکال و الکتریکال استخر
  •     اجرت اجرای آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی استخر
  •     اجرت سیمانکاری، آب بندی و نصب سرامیک استخر

امروزه برای ساخت استخری روباز با ابعاد 8 در 4 با روش ساخت اصولی و با در نظر گرفتن سیستم تصفیه و گرمایش استاندارد باید رقمی در حدود100 الی 120 میلیون تومان در نظر گرفته شود.

برای ساخت استخر حتما از افراد حرفه ای و روش های اصولی ساخت استخر استفاده کنید. بسیار محتمل است پس از تکمیل استخر توسط افراد غیر متخصص و آبگیری استخر مشکلاتی از قبیل آببند نبودن استخر و یا عدم کارکرد مناسب سیستم تصفیه استخر و یا وجود مشکلات فنی دیگر، استخر پس از تکمیل بلاستفاده خواهد بماند .

ساخت استخر توسط افراد غیر حرفه ای سرمایه و حتی سلامتی شما را به خطر می اندازد. ساخت استخر غیر استاندارد لذت استفاده از استخر را برای ساکنان خانه از بین خواهد برد. چه بسیار استخرهایی که با هزینه های قابل توجه ساخته شده اند اما به دلیل ایرادات فنی که با مشاوره با کارشناسان خبره می توانست رفع شود بلا استفاده مانده و به انباری تبدییل شده اند.

آگاهانه انتخاب کنید و بدانید همانطور که صرفا هزینه های بالا تضمین کننده کیفیت استخر نیست گاها قیمت های پایین هم دلیل بی کیفتی استخر نخواهدبود. چاره کار استفاده طراحان و پیمانکاران مجرب و با تجربه کافی در زمینه ساخت استخر است که تعداد آن ها هم کم نیست. بهترین پیمانکاری که ما در این زمینه می شناسیم آبگیر است حتما به وب سایتشان یک نگاهی بندازید.

https://abgir.ir