سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساخت استخر با آجر؛ مزایا + روش اجرا

بسیاری فکر ساختن استخر در باغ  و خانه به ذهنشان خطور می‌کند اما هیچ ایده‌ای در خصوص آن ندارند. روش‌های زیادی برای ساخت و راه اندازی استخر وجود دارد که انتخاب یکی از آن‌ها تا درجه زیادی به بودجه و تا حدودی هم به فضا و هدف شما بستگی دارد. استفاده از آجر در ساخت استخرها یکی از گزینه‌های مدنظر است.

ساخت استخر با آجر به دلیل مزایایی همچون در دسترس بودن مصالح و سادگی ساخت مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در این مطلب به طور کامل به چرایی و چگونگی ساخت استخر با آجر خواهیم پرداخت.


انواع استخر

به طور کلی استخرها  را براساس مصالح به کار رفته در ساخت آن‌ها و همچنین شیوه ساخت می‌توان به چند نوع زیر دسته بندی کرد.

  •     استخر بتنی
  •     استخر پیش ساخته
  •     استخر بلوکی
  •     استخر آجری
  •     استخر خاکی

چرا ساخت استخر با آجر؟

استفاده از بلوک و آجر که شباهت زیادی در ساخت با یکدیگر دارند نسبت به دیگر روش‌های ساخت استخر مانند بتن و یا خرید استخرهای پیش ساخته تفاوت‌های عمده‌ای دارند. از مهم‌ترین دلایلی که افراد به سمت استفاده از آجر در ساخت استخر کشیده می‌شوند سادگی و هزینه پایین آن است. به طوری که با توجه به مواد در دسترس از جمله بتن و آجر که تأثیر زیادی در پایین آوردن ساخت استخر می گذارند و همچنین فراوانی نیروهای متخصص در ساخت این نوع از استخرها، افراد بسیاری نسبت به ساخت این استخرها از خود علاقه نشان می دهند.

علاوه بر این از آنجایی که آجر به عنوان جز اصلی ساخت استخر در اندازه‌های کوچکی مورد استفاده قرار می‌گیرد این قابلیت را دارد که بنا بر سلیقه افراد طرح‌های مختلفی، از دایره گرفته تا ستاره در اجرای آن انتخاب شود.


روش ساخت استخر با آجر

آجرها در ساخت استخر یا هر سازه دیگری تنها قادر به مقاومت در برابر نیروهای فشاری هستند . از این رو با توجه به نیرو همه جانبه وارد شده از سوی آب درون استخر، آجر چندان به تنهایی برای استفاده از آن در ساخت استخر مناسب نخواهد بود. از سوی دیگر آجر به تنهایی شاید بتواند استانداردهای عایق کاری در برابر رطوبت و آب را برآورده کند اما مسلماً طول عمر کمی هم خواهد داشت. برای برطرف کردن این نقاط ضعف عمدتا از میلگرد همراه با آجر استفاده می‌شود.

در ایران نیز ساخت استخر  آجری به دلیل در دسترس بودن آن بسیار محبوب است. بدین منظور از لایه‌های آجر در ترکیب با لایه‌هایی از میلگرد و بتن ریزی استفاده می‌شود. به منظور ایجاد عایق مناسب در برابر رطوبت و آب نیز به طور معمول از ایزوگام یا قیرگونی استفاده می‌کنند. ساخت استخر آجری در ایران در کل به دو روش زیر صورت می گیرد.

  1.     ساخت استخر آجری با هسته بتن مسلح
  2.     ساخت استخر آجری با رویه پاششی بتنی

استخر با هسته بتن مسلح
ساخت استخر آجری با هسته بتن مسلح

این روش در چند مرحله خلاصه می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره و توضیحاتی هم در خصوص آن‌ها داده شده است.

    شیب بندی و صاف کردن کف استخر
    ساخت دیوار آجری 10 سانتی‌متری بلافاصله پس از خاک، خارجی‌ترین قشر
    اجرای یک شبکه مشبک از میلگرد در کف و دیوار استخر
    ساخت لایه آجری 10 سانتی‌متری دیگر
    بتن ریزی و پر کردن شبکه میلگرد قرار گرفته در میان دو لایه آجر
    بازه انتظار دو شبانه روز برای خشک شدن کامل بتن
    سیمان کاری دیوار آجری
    عایق کاری با استفاده از ایزوگام یا قیرگونی
    رنگ کاری فضای داخل استخر با استفاده از رنگ‌های مخصوص

از مزایای این روش می‌توان به انسجام و یکپارچگی بهتر آن اشاره کرد. دسترسی محدود به بتن کاری در فضای بین دو لایه آجری و در نتیجه اجرای بتن ریزی با کیفیت نامناسب از مهم‌ترین معایب این روش از ساخت استخر با آجر محسوب می شود.

ساخت استخر با آجر به روش پاشش بتنی
ساخت استخر آجری با رویه پاششی بتنی

این روش از ساخت استخر آجری که با توجه به هزینه نسبتا بالاتری که در مقایسه با روش قبلی دارد کمتر در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، شباهت‌های زیادی به روش ساخت استخر به روش هسته بتن مسلح دارد و فرآیند کلی ساخت آن‌ها یکسان است ولی با این وجود تفاوت‌هایی هم در برخی از مراحل با یکدیگر دارند که در ادامه به آن ها اشاره شده است. مراحل ساخت استخر با آجر به این روش در مراحل زیر خلاصه می شود.

    شیب بندی و صاف کردن کف استخر
    ساخت دیوار آجری و پوشیدن آن با ملات سیمان (ضخامت این لایه باید حداقل 20 سانتی‌متر باشد).
    اجرای یک شبکه از میلگرد روی دیواره‌ها و کف استخر
    بتن پاشی روی میلگردها و غرق کردن کامل آن‌ها
    عایق کاری با استفاده از ایزوگام یا قیر گونی
    اجرای یک لایه دیگر از سیمان روی لایه عایق رطوبت
    رنگ کاری فضای داخلی استخر با استفاده از رنگ‌های مخصوص


مزایای ساخت استخر با آجر

به طور کلی استفاده از آجر در ساخت استخر آجری مزایایی چند در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    امکان اجرای آن در اندازه‌های کوچک و بزرگ وجود دارد.
    استفاده از آجر امکان ایجاد شکل‌های هندسی و طراحی‌های متنوع استخر را ممکن می‌کند.
    استخر آجری فرایند ساخت ساده و سریعی دارد.
    در صورت اجرای صحیح مراحل مختلف به ویژه بتن کاری طول عمر بالایی خواهد داشت.
    هزینه ساخت با آجر به دلیل در دسترس بودن آجر به مراتب کمتر است.

سخن آخر

استخرها  را می‌توان به روش‌های زیادی ساخت. استفاده از آجر در ساخت استخر به دلیل مزایایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد بسیار جذاب به نظر می‌رسد. از این رو هم افراد زیادی به ساخت آن در ویلاها و خانه باغ‌ها آن روی می‌آورند. ساخت استخر آجری در کل به دو روش صورت می‌گیرد که تفاوت‌های کمی با یکدیگر دارند. استفاده از بتن همراه با آجر به دلیل استحکام بیشتر است که باید در اجرای آن نهایت دقت را داشت.